Skip to main content

Afgelopen week gooide Stedin een steen in de vijver door te stellen dat burgers hun elektrische auto’s ook wel buiten 16:00 en 21:00 kunnen opladen om meer netruimte te creëren. “Om het debat aan te zwengelen, want de netcapaciteit is niet eindeloos”, legt David Peters, CTO van Stedin, uit. Het huidige energiesysteem biedt onvoldoende opslagmogelijkheden waardoor dit soort discussies moeten worden gevoerd. “Nu wordt het elektriciteitsnet als batterij gebruikt en daar is het gewoon niet voor bedoeld.”

Het zijn roerige tijden voor de netbeheerders. Ondanks recordinvesteringen in de energie-infrastructuur, een aankomende (gedeeltelijke) nationalisering en het aankondigen van onorthodoxe maatregelen blijven de wachtlijsten voor verzwaringen en vernieuwingen van de netaansluitingen toenemen.

Op dit moment is Nederland slachtoffer van zijn eigen succes. Het elektriciteitsnet is niet gebouwd voor enorme hoeveelheden hernieuwbare energie. Zeker niet wanneer dit allemaal op hetzelfde moment wordt teruggeleverd. Dat vraagt blijkbaar niet alleen om onorthodoxe maatregelen, maar ook om onorthodoxe voorstellen.

Heeft Stedin – gezien de sterk kritische reacties – al spijt van jullie voorstel om te stoppen met het laden van elektrische auto’s tussen 16:00 en 21:00?
“Natuurlijk zien we dat onze stellingname deining geeft,

 

 

Lees het volledige artikel:

https://www.solar365.nl/nieuws/nu-gebruiken-we-het-elektriciteitsnet-nog-als-batterij-dat-moet-veranderen-66A4B0B1.html

 

Bronvermelding: www.solar365.nl